ماده 1ـ به استناد مصوبه دويستوشصتودومين جلسه مورخ 7/8/1370 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آييننامه مربوطه و تصویب کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه فوق که منبعد به اختصار کمیسیون نامیده میشود انجمن علمی طب سنتی ایران بر اساس مواد آتي تشكيل ميگردد كه در سطور بعد به اختصار "انجمن" ناميده ميشود.
ماده 2ـ انجمن صرفاً در زمينههاي علمي، تحقيقاتي، تخصصي و فني مربوطه فعاليت مينمايد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به احزاب سياسي را ندارند.
ماده 3ـ انجمن غيرانتفاعي بوده و از تاريخ تصويب كميسيون و ثبت در اداره ثبت شركتها داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هياتمديره آن نماينده قانوني انجمن ميباشد.
ماده 4ـ مركز انجمن در شهر: تهران، به آدرس: تهران، دانشگاه تهران، خیابان آیت اله طالقانی، خیابان شهید عباس سرپرست، پلاک 25، طبقه دوم، واحد شمالی، کد پستی: 1416663364 است و شعب آن ميتواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود، در ضمن روند تشكيل شعب انجمن طبق مصوبه و با نظر هياتمديره انجمن مركزي و تحت نظارت آنها خواهد بود.
ماده 5ـ انجمن داراي تابعيت ايراني است.
ماده 6ـ انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل ميشود و ملزم به رعايت قوانين و مقررات جمهورياسلامي ايران است.
ماده 7ـ به منظور نيل به اهداف مذكور در ماده 2 اساسنامه انجمن، اقدامات و فعاليتهاي زير را به عمل خواهد آورد.
1ـ7ـ ايجاد ارتباط علمي، فني، تحقيقاتي، آموزشي و تبادلنظر بين محققان، متخصصان و ساير كارشناساني كه به نحوي در شاخههاي گوناگون رشته مرتبط با انجمن فعالیت دارند.
2ـ7ـ همكاري با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاهها و موسسات آموزشي و پژوهشي و نيز ساير سازمانهايي كه به نحوي با فعاليتهاي انجمن مرتبط هستند در برنامهريزي امور آموزشي، پژوهشي، بهداشتي و درماني
3ـ7ـ تعامل و همکاری با مراجع ذیصلاح در زمینه بازنگری و ارزشیابی برنامههای آموزشی و بهداشتیدرمانی، موسسات آموزشی و سطح علمی دانشآموختگان مقاطع مختلف علوم پزشکی
4ـ7ـ ارائه خدمات آموزشي، علمي، فني و پژوهشي بر اساس ضوابط مربوطه
5ــ7ـ ترغيب و تشويق دانشمندان، پژوهشگران و دانشجويان در پيشبرد فعاليتهاي علمي، پژوهشي و آموزشي، بهداشتي و درماني
6ـ7ـ تهيه و تدوين و انتشار نشريات علمي، آموزشي
7ـ7ـ برگزاري گردهماييهاي آموزشي و پژوهشي، آموزش مداوم در سطوح ملی و بینالمللی با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
8ـ7ـ فراهم كردن زمينه مناسب جهت انجام پژوهشهاي علمي مرتبط با رشته مربوطه بخصوص از طريق تشويق و ترغيب متخصصين جوان
9ـ7ـ مشاركت در تشكيل شوراي انجمنهاي علمي گروه پزشكي ايران و برنامهريزي امور مرتبط با آن
10ـ7ـ جلب حمايت نهادهاي بينالمللي براي انجام فعاليتهاي علمي، پژوهشي در عرصه ملي و در چارچوب ضوابط جاري كشور
11ـ7ـ مشارکت و مشاوره انجمن در بررسی و تایید مجوز، موضوع و محتوای دورههای آموزشی مداوم و مهارتی کوتاه مدت
12ـ7ـ مشارکت انجمن در تعیین و اصلاح برنامههای آموزشی و درمانی همپوشان با سایر تخصصها
13ـ7ـ مشارکت انجمن در تدوین، تعیین و تصویب برنامههای آموزشی طب سنتی
14ـ7ـ تشکیل کمیتههای مختلف متناسب با فعالیتهای انجمن، شامل کمیته اخلاق، تشکیلات، بینالملل، رفاهی و علمی-حقوقی و دیگر کمیتهها به حسب ضرورت وتایید هیات مدیره
15ـ7ـ طرح شکایت و دفاع علمی-حقوقی مرتبط در مراجع ذیصلاح
16ـ7ـ مشاوره علمی و پشتیبانی فنی و اظهار نظر کارشناسی در خصوص تعیین فهرست و تعرفه خدمات درمانی و ارزش نسبی خدمات در حوزه طب سنتی
17ـ7ـ مشارکت و مشاوره علمی و فنی و آموزشی در خصوص ارزشیابی و اعتباربخشی فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و درمانی در حوزه مربوطه
18ـ7ـ پذیرش پروژههای پژوهشی فرآوردههای غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی در حوزه طب سنتی ایران
19ـ7ـ مشارکت در طراحی استانداردهای نظارت بر فعالیت مشاغل مرتبط با حوزه طب سنتی ایران
20ـ7ـ مشارکت و مشاوره به نهادهای نظارتی در حوزه مداخلات درمانی غیر علمی و غیر قانونی
1ـ8ـ عضویت پیوسته: هیات موسس انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه دکتری تخصصی (PhD) در رشتههای طب سنتی، داروسازی سنتی ایران و تاریخ علوم پزشکی و همچنین دستیاران رشتههای مذکور پس از قبولی در امتحان جامع باشند میتوانند طبق ضوابط مذکور در این اساسنامه به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
2ـ8ـ عضویت وابسته: کلیه کسانی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در یکی از رشتههای گروه علوم پزشکی، علوم پایه، تاریخ، فلسفه، ادبیات عرب و گیاهشناسی باشند و کلیه افرادی که با تایید هیات موسس یا هیات مدیره دارای تجربه، سابقه و دانش فنی در زمینه متون یا کاربرد طب سنتی ایران باشند میتوانند به عضویت وابسته انجمن درآیند.
3ـ8ـ عضويت افتخاري: شخصيتهاي ايراني و خارجي كه مقام علمي، فرهنگي و اجتماعي آنان حائز اهميت خاص باشد و يا در پيشبرد اهداف انجمن كمكهاي موثر و ارزندهاي نموده باشند ميتوانند به عضويت افتخاري پذيرفتــه شوند.
4ـ8ـ عضویت دانشجویی: کلیه دانشجویان رشتههای دکتری حرفهای میتوانند به عضویت دانشجویی انجمن درآیند.
تبصره 1ـ اعضاي وابسته ميتوانند با احراز شرايط و تصويب هياتمديره به عضويت پيوسته برگزيده شوند.
تبصره 2ـ اعضاي پيوسته انجمن بايستي شرايط هيات موسس و هياتمديره مذكور در ماده 7 آييننامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون را دارا باشند.
ماده 9ـ هر يك از اعضاي انجمن سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط هياتمديره تعيين و به تصويب مجمع عمومي خواهد رسيد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.
تبصره 1ـ پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي را نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نخواهد كرد.
تبصره 2ـ ملاك تعداد اعضاي پيوسته هر انجمن، تعداد ثبتنام شدگان همان سال خواهد بود که حق عضویت مصوب آن سال را پرداخت کردهاند و لذا مجاز به حق شرکت و رای در مجامع عمومی عادی، عمومی فوقالعاده و انتخابات انجمن میباشند.
ماده 10ـ عضويت در انجمن در يكي از موارد زير خاتمه مييابد:
1ـ10ـ استعفاي كتبي عضو
2ـ10ـ عدم پرداخت حق عضويت سالانه در مهلتي كه هياتمديره تعيين مينمايد.
3ـ10ـ زوال يكي از شرايط عضويت و نيز محكوميت قطعي در هياتهاي بدوي و عالي انتظامي سازمان نظامپزشكي به محروميت موقت يا دائم از اشتغال به حرف پزشكي است.
تبصره 1ـ مدت تعليق عضويت معادل مدت محروميت از اشتغال به حرف پزشكي است.
تبصره 2ـ تصميم نهايي راجع به عدم پذيرش و نيز خاتمه عضويت پس از اطلاع و تائيد هيات نظارت بر عملكرد انجمن بر اساس موضوع بند 7 ماده 3 آييننامه نحوه تشكيل و شرح وظايف کميسيون، با هياتمديره خواهد بود.
1ـ11ـ مجمع عمومي
2ـ11ـ هياتمديره
3ـ11ـ بازرس
الف ـ مجمع عمومي
ماده 12ـ مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته انجمن به دو صورت زير تشكيل ميگردد:
1ـ12ـ مجمع عمومي عادي كه هر سال يكبار تشكيل ميشود و به امور جاري انجمن رسيدگي ميكند و نيز ميتواند از جهت نوبت و حسب ضرورت زودتر تشكيل گردد.
2ـ12ـ مجمع عمومي فوقالعاده كه در مواقع ضروري براي انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و يا اتخاذ تصميم درخصوص انحلال انجمن تشكيل ميشود و نتيجه تصميمات آن درخصوص اصلاح و تغيير اساسنامه پس از تصويب كميسيون قابل اجـرا خواهد بود. مجامع عمومي فوقالعاده به دعوت هياتمديره يا بازرس يا يكپنجم از اعضاي پيوسته تشكيل ميگردد.
3-12- اولین جلسه مجمع عمومی عادی با درخواست هیاتموسس، پس از موافقت اولیه انجمن از کمیسیون و حداکثر ظرف شش ماه با درج آگهی در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار تشکیل خواهد شد.
تبصره 1ـ جلسات مجمع عمومي عادي و فوقالعاده هر يك با حضور حداقل نصف بعلاوه يك اعضای پيوسته رسميت مييابد و در مجمع عمومي فوقالعاده تصمیمات با دوسوم آرا خواهد بود.
تبصره 2ـ جلسات مجمع عمومی عادی و فوقالعاده با ذکر تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه یک ماه قبل از تشکیل مجمع از طریق انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار، نامه الکترونیک، فضای مجازی و وبسایت انجمن به اطلاع اعضا پیوسته خواهد رسید. چنانچه حدنصاب لازم براي تشكيل جلسات بدست نيامد به فاصله يكماه از تاريخ جلسه اوليه نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذكر نتيجه دعوت قبلي اقدام ميشود در این صورت مجمع با هر تعداد از اعضاي حاضر تشكيل خواهد شد.
تبصره 3- در مجامع عمومی عادی و فوقالعاده اداره جلسه بر عهده هیات رئیسه متشکل از یک رئیس سنی، دو ناظر و یک منشی است که از بین شرکتکنندگان جلسه انتخاب میگردند.
ماده 13ـ وظايف مجمع عمومي عادي به شرح زير ميباشد:
1ـ13ـ استماع گزارش هياتمديره و بازرس و رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به گزارش فعاليتهاي سالانه انجمن
2ـ13ـ اتخاذ تصميم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و ميزان حق عضويت
3ـ13ـ عزل و يا انتخاب هر یک از اعضاي اصلی و علیالبدل هیاتمدیره
4ـ13ـ عزل و يا انتخاب بازرس اصلی و علیالبدل
5ـ13ـ تصويب كليه آييننامهها و ضوابط اجرايي مورد لزوم براي پيشبرد امور انجمن به پيشنهاد هياتمديره
6ـ13ـ تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي انتشار آگهيهاي انجمن
تبصره ـ در كليه جلسات مجامع عمومي نماينده مذكور در تبصره 1 ماده 10 آييننامه نحوه تشكيل و شرح وظايف كميسيون جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد. در صورت عدم حضور نماينده كميسيون جلسه رسميت نخواهد يافت.
ب ـ هياتمديره
ماده 14ـ اعضاي هيات مديره مركب از 7 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو عليالبدل است که هر 3 سال يكبار با انتخابات الکترونیک بر طبق ضوابط و نظارت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی از میان اعضای پیوسته انتخاب میگردند. در صورت فراهم نبودن شرایط با موافقت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی انتخابات به صورت حضوری برگزار می گردد و عضويت در هيات مديره افتخاري است.
تبصره 1ـ افزايش یا کاهش تعداد هياتمديره با پيشنهاد هياتمديره و تصويب مجمع عمومي و تائيد نهايي كميسيون خواهد بود.
تبصره 2- جلسات هياتمديره حداقل هر يك ماه يك بار تشكيل ميشود و با حضور دوسوم اعضا رسميت مييابد و تصميمات با اكثريت آراء حاضرين خواهد بود.
ماده 15ـ هياتمديره در اولين جلسه يك نفر رئيس، يك نفر نايبرئيس، يك نفر دبير و يك نفر خزانهدار با راي كتبي اكثريت اعضاي هياتمديره انتخاب مينمايد. در ضمن آييننامه داخلي هر انجمن در جلسات هياتمديره مشخص و به تصويب خواهد رسيد.
تبصره 1- رئیس، دبیر و خزانهدار انجمن بیش از دو دوره متوالی نمیتوانند به سمت یکی از این سه مسئولیت انتخاب شوند.
تبصره 2 - رئيس هياتمديره مسئول اداره امور جاري انجمن و مجری كليه مصوبات هياتمديره و نماينده قانوني و شخصيت حقوقي انجمن در نزد مراجع مختلف خواهد بود.
تبصره 3ـ کليه اوراق تعهدآور با امضای رئيس هياتمديره و امضاي خزانهدار و مهر انجمن و نامههاي رسمي اداري با امضاي رئيس هياتمديره و در غياب او نايبرئيس خواهد بود.
تبصره 4ـ چنانچه هريك از اعضاي هياتمديره 3 جلسه متوالي و يا 5 جلسه متناوب بدون دليل موجه (به تشخيص هياتمديره) در جلسات شركت ننمايد مستعفي شناخته خواهد شد.
تبصره 5ـ در صورت استعفا و بركناري و يا فوت هريك از اعضاي هياتمديره عضو عليالبدل براي مابقي دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.
ماده 16ـ هیات مدیره موظف است انتخاب هیات مدیره و بازرس جدید را با انتخابات الکترونیک و طبق آئیننامه به روز انتخابات انجمنهای علمی گروه پزشکی مصوب دبیرخانه کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت از طریق سامانه جامع انجمنهای علمی گروه پزشکی ایران انجام دهد. لذا باید 6 ماه قبل از پایان اعتبار پروانه فعالیت، کمیته انتخابات را تشکیل دهد و طی نامهای رسمی به دبیرخانه کمیسیون اعلام نماید. در صورت عدم امکان برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی به هر علت، هيات مديره موظف است ظرف حداكثر چهار ماه پيش از پايان تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي عادی با دستور انتخابات حضوری و انتخاب هيات مديره و بازرس جديد با حضور نماينده كميسيون اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون ارسال نمايند.
تبصره 1ـ هیات مدیره موظف است پس از تایید نهایی نتیجه انتخابات در کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی، نتیجه تشکیل اولین جلسه هیئت مدیره جدید را طبق ماده 15 و تبصره 1 آن جهت صدور پروانه فعالیت جدید به دبیرخانه کمیسیون ارسال نماید و تا تایید و صدور پروانه فعالیت جدید از سوی کمیسیون، مسئولیت امور انجمن را همچنان برعهده خواهد داشت. هیات مدیره جدید نیز موظف است پس از صدور پروانه فعالیت جدید ضمن شروع تصدی مسئولیت امور انجمن، نسبت به ثبت تغییرات طبق ماده 3 در اداره ثبت شرکتها اقدام نماید.
تبصره 2ـ در صورت عدم امکان برگزاری مجمع عمومی در مهلت قانونی و با دلایل موجه، با درخواست هیات مدیره وقت و موافقت کمیسیون، مدت اعتبار پروانه حداکثر برای یک دوره شش ماهه قابل تمدید است. در اینصورت هیات مدیره انجمن موظف است درخواست خود را شش ماه قبل از پایان مهلت قانونی با ذکر دلایل به کمیسیون تقدیم کند.
ماده 17ـ وظايف و اختيارات هياتمديره:
1ـ17ـ دعوت مجامع عمومي عادي و فوقالعاده
2ـ17ـ اجراي تصميمات متخذه در مجامع عمومي
3ـ17ـ تشكيل جلسات سخنراني و گردهماييهاي علمي، فني و پژوهشي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
4ـ17ـ تهيه ضوابط و مقررات و آييننامههاي اجرايي
5ـ17ـ تهيه گزارش سالانه فعاليتهاي انجمن براي ارائه به مجمع عمومي
6ـ17ـ تهيه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومي
7ـ17ـ قبول هدايا و كمكهاي مالي براي انجمن
8ـ17ـ پيشنهاد اصلاحات و تغييرات در اساسنامه به مجامع عمومي
9ـ17ـ اداره امور انجمن در چارچوب مفاد اساسنامه
10ـ17ـ تشكيل كميتههاي اجرايي و تخصصي مختلف و تعيين نوع فعاليت و نظارت بر آنها
11ـ17ـ انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن به مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات كشور
12ـ17ـ اقامه دعوي كليه اشخاص حقيقي و حقوقي و دفاع از دعاوي كه عليه انجمن اقامه ميشود در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و توكيل غير
13ـ17ـ اتخاذ تصميم نسبت به عضويت انجمن در مجامع داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
14ـ17ـ پيشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومي فوقالعاده
15ـ17ـ افتتاح حساب بنام انجمن در بانکها (شامل موسسات تجاری و مالی اعتباری نمیشود.)
16ـ17ـ تغییر مکان انجمن از طریق خریداری یا اجاره به نام انجمن
ج ـ بازرس
ماده 18ـ انجمن دارای یک نفر بازرس اصلی و یک نفر بازرس عليالبدل است که هر 3 سال يكبار با انتخابات الکترونیک همزمان با انتخابات هیات مدیره بر طبق ضوابط و نظارت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی از میان اعضای پیوسته انتخاب میگردند. در صورت فراهم نبودن شرایط با موافقت کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی انتخابات به صورت حضوری برگزار می گردد.
ماده 19ـ وظايف بازرس به شرح زير است:
1ـ19ـ بررسي كليه اسناد و مدارك مالي انجمن و تهيه گزارش براي ارائه به مجمع عمومي
2ـ19ـ بررسي گزارش سالانه هياتمديره اعم از مالي و غيرمالي و تهيه گزارش از عملكرد انجمن و ارائه به مجمع عمومي
3ـ19ـ گزارش هرگونه تخلف هياتمديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
4ـ19ـ دعوت از مجمع عمومي فوقالعاده در موارد ضروري
ماده 20ـ شركت بازرس در جلسات هياتمديره بدون حق راي مجاز است و در هر زمان ميتواند اسناد و دفاتر مالي انجمن را از هياتمديره مطالبه و مورد بررسي قرار دهد.
ماده 21ـ در پايان هر سال مالي رياست هياتمديره گزارش فعاليتهاي سالانه انجمن و ترازنامه مالي آن را حداقل 45 روز قبل از تشكيل اولين جلسه مجمع عمومي سالانه براي تائيد در اختيار بازرس قرار خواهد داد.
1ـ22ـ حق عضويت اعضا
2ـ22ـ از محل هدايا و كمكها
3ـ22ـ درآمد حاصل از فعالیتهای آموزشی (کنگرهها، سمپوزیومها، دورههای کوتاه مدت و آموزش مداوم)، پژوهشی و فنی و انتشاراتی
4ـ22ـ حمايتهاي مالي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
ماده 24ـ مجمع عمومي فوقالعاده كه تصميم به انحلال انجمن ميگيرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هيات تسويه و تعيين مدت ماموريت آن اقدام خواهد كرد.
ماده 25ـ هيات تسويه در جلسات ساليانه مجمع عمومي فوقالعاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه مينمايد. ختم عمليات تسويه بايد به تصويب مجمع عمومي فوقالعاده برسد و در روزنامه رسمي و يكي از جرايد كثيـرالانتشار آگهي شود و مراتب به کمیسیون اعلام گردد.
تبصره ـ باقيمانده داراييهاي انجمن پس از وضع ديون و مخارج و تصويب هيات تسويه و نيز اطلاع کميسيون به يكي از موسسات آموزشيتحقيقاتي كشور اهدا خواهد شد.
ماده 26- اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل و 26 ماده و 20 تبصره در تاريخ 29/11/1398 به تصويب مجمع عمومي فوقالعاده رسيد.