اسناد و قوانین بالادستی

برنامه استراتژیک در فایل پیوست قابل دانلود می باشد.

ادمین انجمن علمی طب سنتی ایران
ادامه مطلب

بسمه تعالی

مقدمه

به استناد ماده 8 اساسنامه انجمن علمی طب سنتی ایران (که در این آیین نامه اختصاراً انجمن علمی نامیده شده است) آیین نامه عضوگیری انجمن علمی به شرح زیر به تصویب رسید.

ماده1:

انجمن علمی دارای اعضای پیوسته، وابسته، افتخاری و دانشجو به شرح زیر می باشد.

1-1-عضویت پیوسته:

الف) اعضای هیئت مؤسس انجمن علمی

ب) دارندگان مدرک PhD طب سنتی و داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی

ج) دانشجویان PhD رشته طب سنتی و داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه های کشور پس از قبولی در امتحان جامع

د) متخصصین بالینی و دارندگان مدرک PhD علوم پزشکی و غیر پزشکی که سابقه 3 سال فعالیت در زمینه طب یا داروسازی سنتی دارند با ارائه مدارکی دال بر فعالیت آموزشی، پژوهشی، درمانی در حوزه طب سنتی با تشخیص هیئت مدیره انجمن علمی مرکز

تبصره 1- مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج کشور بایستی به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا وزارت علوم رسیده باشد.

تبصره 2- اعضای پیوسته بایستی شرایط هیئت مؤسس و هیئت مدیره مذکور در ماده 7 آیین نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون انجمن علمی های علمی گروه پزشکی را دارا باشند.

( آئین نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه شوراي عالی انقلاب فرهنگی: ماده 7 اعضاي هیئت مؤسس و هیئت مدیره باید داراي شرایط زیر باشند:

1/7: تابعیت ایران - 2/7: التزام به قانون اساسی جمهوري اسلامی ایران - 3/7: نداشتن سوء پیشینه کیفري، نداشتن نقش مؤثر در تحکـیم رژیـم گذشـته و عـدم وابسـتگی بـه احـزاب و گروههاي محارب با نظام - 4/7: داشتن سطح تحصیلی و تجارب علمی، فنی، ادبی و هنري مناسـب حسـب مـورد بـه تشـخیص کمیسـیون مربوط)

2-1- عضویت وابسته:

الف) دانشجویان PhD رشته طب و داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی از بدو تحصیل تا امتحان جامع

ب) افرادی که دارای مدرک دکتری در یکی از رشته های پزشکی عمومی، داروسازی و دندانپزشکی باشند.

ج) افرادی که دارای حداقل درجه کارشناسی ارشد در یکی از رشته های علوم پزشکی، علوم پایه، تاریخ، فلسفه، ادبیات عرب و گياه­شناسي باشند.

د) افراد دارای تجربه و سابقه و دانش کافی در زمینه متون یا کاربرد طب سنتی ایران که به تایید هیئت مدیره انجمن علمی مرکز برسند.

3-1- عضویت افتخاری:

شخصیت های ایرانی و خارجی که مقام علمی، فرهنگی و اجتماعی آنان حائز اهمیت خاص باشد و یا در پیشبرد اهداف انجمن علمی کمک مؤثر و ارزنده ای نموده باشند می توانند به عضویت افتخاری پذیرفته شوند.

4-1- عضویت دانشجویی:

دانشجویان رشته هایی که در بند "ب" و "ج" عضویت وابسته از آنها نام برده شد.

تبصره3- بند "ب" و "ج" عضویت وابسته و عضویت دانشجویی بند الف، منوط به گذراندن دوره آشنایی با کلیات طب سنتی ایران میباشد.

تبصره 4 -اعضای وابسته می توانند با احراز شرایط و تصویب هیات مدیره انجمن علمی مرکز، به عضویت پیوسته برگزیده شوند.

تبصره 5- ملاک تعداد اعضای پیوسته انجمن علمی، تعداد ثبت نام کنندگان همان سال خواهد بود و لذا افرادی مجاز به شرکت در انتخابات هیات مدیره هستند که حق عضویت مصوب همان سال را پرداخت نمایند و برگ شرکت در جلسه مجمع عمومی انتخابات را دریافت کرده باشند.

ماده 2:

هر یک از اعضاء، سالانه مبلغی را که میزان آن بر اساس مقررات مندرج در اساسنامه (توسط هیات مدیره تعیین و به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید) تعیین میگـردد بـه عنـوان حـق عضویت پرداخت خواهدکرد.

تبصره 6: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن علمی براي عضو ایجاد نمیکند.

تبصره 7 : حق عضویت اعضا به شرح ذیل می باشد:

اعضاي پیوسته: 100٪ مبلغ تعیین شده.

اعضاي وابسته و دانشجویی: 50٪ مبلغ تعیین شده.

اعضاي افتخاري: معاف.

ماده 3:

عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد:

1/3: استعفاي کتبی عضو

 2/3: عدم پرداخت حق عضویت سالانه

3/3: زوال یکی از شرایط عضویت

4/3: محکومیت قطعی در هیات های بدوی و عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی (منظور، محرومیت موقت یا دائم از اشتغال به حرف پزشکی است.)

 تبصره 8- مدت تعلیق عضویت، معادل مدت محرومیت از اشتغال به حرف پزشکی است.

تبصره 9 تصمیم نهایی راجع به عدم پذیرش و نیز خاتمه عضویت، پس از اطلاع و تایید هیات نظارت بر عملکرد انجمن علمی (بر اساس موضوع بند 7 ماده 7 آیین نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون)، با هیات مدیره خواهد بود.

این آیین نامه در 3 ماده و 9 تبصره در مورخ 2/11/1400 مورد تصویب هیئت مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران (دوره پنجم) قرار گرفت و جایگزین ایین نامه های داخلی عضوگیری قبلی خواهد بود. بدیهی است هرگونه اصلاح و تغییر در این آیین نامه صرفاً توسط هیئت مدیره انجمن علمی مرکزی در تهران قابل انجام خواهد بود. والسلام

                                                                                                                                        

ادمین انجمن علمی طب سنتی ایران
ادامه مطلب

آیین نامه نحوه فعالیت دانش آموختگان پزشکی در حیطه رشته تخصصی طب ایرانی توسط دکتر سید حسن امامی رضوی، مشاور و دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابلاغ شد.


دانلود فایل اصلی در بخش زیر امکان پذیر است.

ادمین انجمن علمی طب سنتی ایران
ادامه مطلب

استراتژی سازمان جهانی بهداشت در مورد طب های سنتی ۲۰۲۳-۲۰۱۴ (به شکل خلاصه) برای حمایت از کشورهای عضو شامل این موارد است.

  • بهره برداری از توان بالقوه طب سنتی و مکمل جهت بهبود سیستم بهداشت و سلامتی، مراقبت بهداشتی فرد
    محور و پوشش جهانی بهداشت.
  • ترویج استفاده ایمن و موثر شیوه ها، رویکردها و نظارت بر پزشکان طب سنتی و مکمل از طریق تدوین مقررات
    انجام پژوهش و ادغام مناسب در سیستم بهداشتی ملی، این استراتژی برای کمک به کشورها در چگونگی
    ارتقاء سطح سلامت به کمک طب سنتی و مکمل و محافظت از مصرف کنندگان این خدمات تدوین شده است.

این اقدام شامل دو گام اساسی است

الف – کشورهای عضو باید به تعریف و درک بهتر از وضعیت طب سنتی و مکمل در کشور خود بپردازند که الزمه آن
شناسایی انواع رویکردها ی مورد کاربرد و گروه مراجعان، بررسی دلیل آنها در استفاده از این خدمات و تعیین نیازهای ها
و آینده مرتبط با محصولات، شیوه و پزشکان طب سنتی و مکمل است.

ب- کشورهای عضو باید با تامل در وضعیت و شرایط ملی خود، سیاستها، مقررات و دستور العمل های توسعه مرتبط
با انواع طب سنتی و مکمل که مورد نیاز و انتخاب مردم است را تدوین کنند. اگرچه ممکن است موارد و اولویت های
مشترکی بین کشورهای عضو وجود داشته باشد، اما رویکرد های ملی هر کشور در جهت رسیدگی به نیازهای افراد
آن کشور، توسعه می یابد.واضح است که این قوانین بر اساس چهار چوب های قانونی موجود، باورهای فرهنگی در مورد
طب سنتی و مکمل و در جهت ایجاد ساختارهای نظارتی بر محصولات، شیوه ها و عملکرد پزشکان است.

کشورهای عضو برای برداشتن دوگام فوق باید فعالیت خود را برای رسیدن به سه هدف استراتژیک، تنظیم نمایند:

  • فراهم آوردن دانش پایه برای مدیریت فعال طب سنتی و مکمل در جهت سیاست های ملی مناسب
  • تقویت تضمین کیفیت، ایمنی، استفاده مناسب و اثر بخشی طب سنتی و مکمل با تنظیم
    محصولات، شیوه ها و عملکرد پزشکان
  • ترویج پوشش بهداشت جهانی با ادغام مناسب خدمات طب سنتی و مکمل با سیستم مراقبت های بهداشتی


    دانلود کامل استراتژی (به زبان انگلیسی) از بخش زیر امکان پذیر است
ادمین انجمن علمی طب سنتی ایران
ادامه مطلب

در بخشی از این سند، حیطه تخصصی طب سنتی جزء حوزه های اولویت دار علم و فناوری در نظام سلامت کشور قرار گرفته است.




دانلود کامل سند از بخش زیر امکان پذیر است

ادمین انجمن علمی طب سنتی ایران
ادامه مطلب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستهای کلی «سلامت» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. بند 12 این سیاست ها مربوط به طب سنتی ایران است.

متن سیاستهای کلی سلامت که به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
سیاست های کلی سلامت
۱ ـ ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی- ‌اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه.
۱-۱- ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای.
۲-۱- آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه.
۲- تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت:
۱-۲- اولویت پیشگیری بر درمان.
۲-۲- روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی.
۳-۲- کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی.
۴-۲- تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای.
۵-۲- ارتقاء شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی.
۶-۲- اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست‌های کلی.
۳- ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی.
۴ - ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید فرآورده‌ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بین‌المللی.
۵ - ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس نظام سطح‌بندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاست‌گذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات.
۶- تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده‌های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی.
۷- تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم به شرح ذیل:
۱-۷- تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۲-۷- مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها.
۳-۷- تدارک خدمات توسط ارائه کنندگان خدمت در بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی.
۴-۷- هماهنگی و ساماندهی امور فوق مطابق ساز و کاری است که قانون تعیین خواهد کرد.
۸- افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق برنظام سطح بندی و ارجاع از طریق:
۱-۸- ترویج تصمیم‌گیری و اقدام مبتنی بر یافته‌های متقن و علمی در مراقبت‌های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری‌های سلامت، استقرار نظام سطح‌بندی با اولویت خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیری و ادغام آن‌ها در نظام آموزش علوم پزشکی.
۲ -۸ - افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های سلامت با استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و تعیین استانداردها.
۳-۸- تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه معلولان کشور با هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی آنان.
۹- توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هدف:
۱-۹- همگانی ساختن بیمه پایه درمان.
۲-۹- پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.
۳-۹- ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی و شفاف به گونه‌ای که کیفیت ارائه خدمات پایه درمانی همواره از مطلوبیت لازم برخوردار باشد.
۴-۹- تعیین بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمه‌های پایه و تکمیلی توسط وزارت بهداشت و درمان و خرید آنها توسط نظام بیمه‌ای و نظارت مؤثر تولیت بر اجرای دقیق بسته‌ها با حذف اقدامات زاید و هزینه‌های غیرضروری در چرخه معاینه، تشخیص بیماری تا درمان.
۵-۹- تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی.
۶-۹- تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت مبتنی بر شواهد و بر اساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی.
۷-۹- اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه‌های مثبت ارائه کنندگان خدمات و توجه خاص به فعالیت‌های ارتقاء سلامت و پیشگیری در مناطق محروم.
۱۰- تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت با تأکید بر:
۱-۱۰- شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینه‌ها و فعالیت‌ها.
۲-۱۰- افزایش سهم سلامت، متناسب با ارتقاء کیفیت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، از تولید ناخالص داخلی و بودجه عمومی دولت به نحوی که بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد و اهداف سند چشم‌انداز تحقق یابد.
۳-۱۰- وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان‌آور سلامت.
۴-۱۰- پرداخت یارانه به بخش سلامت و هدفمندسازی یارانه‌های بهداشت و درمان با هدف تأمین عدالت و ارتقاء سلامت بویژه در مناطق غیربرخوردار و کمک اختصاصی به اقشار نیازمند و دهک‌های پایین درآمدی.
۱۱- افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۱۲- بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران.
۱-۱۲- ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
۲-۱۲- استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن.
۳-۱۲- تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.
۴-۱۲- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.
۵-۱۲- برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی.
۶-۱۲- اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه.

۱۳- توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور.
۱۴- تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام.


 

ادمین انجمن علمی طب سنتی ایران
ادامه مطلب