مشاهده ی مثبت سلامتی

باید‌ها و نباید‌های بهداشتی سفر در شرایط کرونا

007.jpg


یک متخصص طب سنتی در خصوص بایدها و نبایدهای سفر در ایام نوروز در شرایط کرونایی مثل استفاده وسایل نقلیه، خوردن و آشامیدن و رعایت بهداشت مطالبی را بیان کرد که مشروح آن در ادامه آمده است.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مرضیه‌بیگم سیاهپوش اظهار کرد: وسیله سفر و محل اقامت مسافران با یکدیگر تفاوت دارد و به همان اندازه نیز نوع وسایل ضروری سفر نیز متفاوت خواهد بود با این وجود برخی وسایل برای هر سفری در شرایط کرونایی کارا هستند.

وی ادامه داد: در سفر بهتر است به تعداد کافی ماسک، الکل، صابون، دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده، بطری‌های پلاستیکی تمیز برای ذخیره آب، لیوان یک‌بار مصرف، لیموترش، نارنج، دمنوش‌هایی که به صورت چای کیسه‌ای موجودند مانند بابونه، چای سبز، نعنا، و بادرنجبویه و همچنین نمک به همراه داشته باشید.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: در سفر بهتر است غذاهای ساده خانگی از قبیل املت، تخم‌مرغ آب‌پز و سیب زمینی آب‌پز استفاده شود؛ در مسافرت از گوشت‌ها، مخصوصاً به شکل کباب، کمتر استفاده شود و تخم‌مرغ نیز باید خوب پخته شود؛ هنگام صرف غذا بهتر است لیموترش و نارنج مصرف کنید؛ سیب و به میوه‌های خوب همراه سفر هستند و عسل و سیاهدانه همراه با نان سبوس‌دار صبحانه مناسبی است.
چه شغل هایی که در ایران پول پارو میکنند؟! کلیک کن


وی بیان کرد: مصرف فست فودها که ممکن است در تهیه آن از خوراکی‌های ناسالم مانند سوسیس، کالباس و پنیر پیتزا استفاده شده باشد به حداقل برسد و شیرینی، شوری، غذاهای سنگین، خامه، چربی و سرخ کردنی کمتر مصرف شود؛ همچنین غذاهای کبابی کمتر مورد استفاده قرار بگیرند و مصرف نوشابه‌ها و سس‌ها باید به حداقل برسد و از خوردن سالاد و سبزی خوردن رستورانی خودداری شود.

سیاهپوش در خصوص بهداشت هنگام خوردن گفت: قبل از خوردن خوراکی دست‌ها باید به خوبی با صابون شسته شود از درهم خوری، پرخوری و دیر شام خوردن بپرهیزید؛ بطری آب یا هر نوشیدنی و خوراکی که از مغازه تهیه می‌شود قبل از باز شدن با آب و شوینده‌ها شسته و یا با کمی الکل ضدعفونی شود.

وی بیان کرد: میوه‌ها باید به خوبی شسته شوند و بهتر است پوست آنان را بگیریم؛ همچنین اگر ممانعتی وجود ندارد بهتر است قبل از صرف غذا کمی نمک خورد حتی‌الامکان کمی قبل از غذا حلق با آب نمک رقیق شده غرغره شود.

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان نباید فراموش شود. محل خوردن غذا حتی‌الامکان در اقامتگاه باشد چراکه ویروس کرونا تا سه ساعت در محیط ماندگاری دارد به همین دلیل، هرچند که فضای باز از فضای سرپوشیده ایمنی بیشتری دارد اما فضاهای باز مانند پارک‌ها نیز کاملاً ایمن نیستند مخصوصاً اگر جمعیت زیادی حضور داشته باشند. ضمن اینکه رستوران، کافه و محیط‌های سرپوشیده که شلوغ هستند مکان‌های غیرایمن به شمار می‌روند زیرا برای خوردن باید ماسک برداشته شود.

وی در خصوص استفاده از سرویس بهداشتی عمومی اظهار کرد: سرویس بهداشتی عمومی یکی از مکان‌های تجمع و غیرایمن برای کرونا محسوب می‌شود؛ در سرویس بهداشتی عمومی در هر شرایطی حتی اگر در آن لحظه افراد دیگری حضور ندارند حتماً ماسک بر روی صورت باشد؛ همچنین بعد از خروج از سرویس بهداشتی شستن دست با صابون ضرورت دارد.

سیاهپوش مطرح کرد: سرویس‌های بهداشتی عمومی مکان مناسبی برای شستن صورت و وضو گرفتن نیستند زیرا در این مکان نباید ماسک برداشته شود؛ چنانچه در چادر اقامت دارید برای گرفتن وضو از بطری آب استفاده کنید یا در اقامتگاه خود وضو بگیرید.

در سفر سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

وی در اشاره به تقویت سیستم ایمنی گفت: برای تقویت سیستم ایمنی مصرف خوراکی‌های سالم، نوشیدن شربت عسل گرم، همراه داشتن و مصرف دمنوش‌هایی که به شکل چای کیسه‌ای موجودند و بر سیستم ایمنی مؤثرند، خواب کافی به خصوص در شب داشته باشید و از خسته کردن خود با فعالیت جسمانی بپرهیزید.

این متخصص طب سنتی افزود: سفر به‌دلیل تغییرات آب و هوا و خستگی، افراد مستعد و ضعیف را در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهد؛ خوب است دمنوش‌هایی را که باعث تقویت ایمنی می‌شوند، همراه داشته باشید. برای مثال، بابونه متعادل‌کننده سیستم ایمنی است و اثرات ضد ویروسی دارد اما خانم‌های باردار و کودکان کمتر از ۲ سال بابونه مصرف نکنند.

وی اشاره کرد: چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و در رفع خستگی مؤثر است افراد مبتلا به فشار چشم بالا، کودکان و زنان باردار از مصرف چای سبز خودداری کنند. نعنا نیز اثرات خوب بر سیستم ایمنی دارد و برای گرفتگی مجاری تنفسی و نفخ مفید است اما خانم‌های باردار، کودکان و مبتلایان به سنگ صفرا آن را مصرف نکنند.

سیاهپوش در خصوص ایمنی در مسیر سفر بیان کرد: در سفر هوایی ماسک در داخل هواپیما بر روی صورت باشد و هنگام صرف خوراکی، دست‌ها را ضدعفونی کنید. بهتر است در زمانی که سایرین در حال استراحت هستند خوراکی مصرف کنید، همچنین جویدن آدامس نعنا یا دارچین پیشنهاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در سفر با قطار بهتر است حتی‌الامکان یک‌کوپه مجزا بدون حضور مسافری دیگر داشته باشید و درب کوپه نیز بسته باشد؛ بهتر است غذا داخل کوپه میل و نکات بهداشتی مانند شستن دست و ضدعفونی کردن بطری‌های خریداری شده رعایت شود. هنگام استفاده از دستشویی حتماً ماسک را بر صورت داشته باشید؛ بهتر است در مسیرهای طولانی از سفر با اتوبوس پرهیز شود.

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: در سفر با خودروی شخصی از خریدهای کنار جاده و نوشیدن آب چشمه‌ها پرهیز شود؛ در خودروی شخصی نیازی به استفاده از ماسک نیست ولی هنگام پیاده شدن به هر دلیلی مخصوصاً برای خرید یا هنگام توقف به‌دلیل ترافیک اگر شیشه پایین است حتماً ماسک بزنید؛ از خسته کردن خود بپرهیزید. نوشیدن چای و دمنوش بادرنجبویه در رفع خستگی بسیار مؤثر است. شربت‌های زعفران و گلاب و بهارنارنج نیز نشاط آور هستند.

وی اشاره کرد: چنانچه چند ماه قبل به کرونا مبتلا شده‌اید اما همچنان از احساس خستگی رنج می‌برید و زود عصبی می‌شوید حتی‌الامکان مسیر را به تنهایی رانندگی نکنید چراکه خستگی مضاعف ایمنی شما را به شدت کاهش خواهد داد.

سیاهپوش توضیح داد: اگر مبتلا به کرونای خفیف بوده و یا نشانه‌ای از سرماخوردگی دارید و نمی‌دانید کرونا هست یا خیر به مسافرت نروید؛ اگر کمتر از یک ماه از ابتلای شما به کرونا می‌گذرد نیز باید از مسافرت خودداری کنید؛ اگر مدتی است که بهبود پیدا کردید ولی با فعالیت احساس خستگی، تنگی نفس یا عود سایر علائم را دارید، بهتر است از رفتن به مسافرت اجتناب کنید.

این متخصص طب سنتی در پایان اظهار کرد: اگر از فرد مبتلا به کرونا مراقبت کرده‌اید یا با فرد مبتلا در یک مکان بوده‌اید و احتمال می‌دهید که ناقل باشید باز هم باید از مسافرت بپرهیزید و در صورت سفر حتی‌الامکان در منزل اقوام و دوستان اتراق نکرده و حتی دید و بازدید را به فضای مجازی محدود کنید. در مجموع در شرایط فعلی، ماندن در خانه به مراتب منطقی‌تر و ایمن‌تر از مسافرت است.

پست های هم ریشه:

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید.