مشاهده ی مثبت سلامتی

خوراکی ها و دمنوش های مفید برای دانش آموزان

6666.jpg

 خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر نفیسه حسینی یکتا، معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت  و نائب رئیس انجمن طب سنتی ایران ترتیب داده و موضوع بحشان خوراکی های مفید برای دانش آموزان در مدرسه از منظر طب سنتی بوده است؛

صبحانه هایی مفید برای رفع بی اشتهایی اول صبح دانش آموزان

وی گفت: یکی از مشکلات عمده رفتن بچه ها در فصل مدرسه بی اشتهایی در خوردن صبحانه است. بنابراین  مهم است صبحانه ای باب میل و سلیقه آن ها البته سالم برایشان تهیه کنیم و حداقل یکی دو لقمه همراه با یک نوشیدنی مثل ترکیب شیر با عسل یا شیر با شیره انگور بخورند و به مدرسه بروند.

دکتر حسینی یکتا اضافه کرد: بنابراین چون بی اشتهایی اول صبح، مشکل فراگیر دانش آموزان است، خوراکی هایی هم که ساعت اول در مدرسه می خورند با توجه به اینکه صبحانه خوبی نخورده اند، خیلی مهم است.


او در اینباره ادامه داد: این خوراکی ها می تواند شامل لقمه ها و ساندویچ های کوچک البته با ظاهری خوب و جذاب برای بچه ها باشد؛ ترکیب کره و مربا، پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و سبزی بهترین گزینه هاست. اگر کودکانی داریم که مزاج خیلی گرمی دارند یا غلبه ی خلط صفرا را دارند ترکیب نان و پنیر و خیار هم خوب است.

چرا کیک و آبمیوه تغذیه های خوبی نیستند؟

نایب رییس انجمن طب سنتی ایران با بیان اینکه استفاده از کیک ها و آبمیوه های صنعتی، تغذیه و معادل خوبی برای صبحانه ی بچه ها نیست، گفت: این خوراکی ها حاوی مواد نگهدارنده و شکر زیادی هستند و پس از مدتی انسولین زیادی در بدن کودک آزاد می کنند و باعث می شوند گرسنگی کاذب برای دانش آموز ایجاد شود و در نهایت باعث افزایش وزن و آسیب دندانی می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حتما میوه در کیف مدرسه بچه ها بگذاریم. این میوه ها می تواند به شکل زیبا و مرتب در ظرف قرار گیرد که دانش آموز راحت بتوانند در مدرسه استفاده کند. میوه هایی چون هویچ، سیب، گلابی و موز بسیار کمک کننده است.

تنقلات مفید و بهداشتی برای زنگ های تفریح!

حسینی یکتا اظهار داشت: انواع تنقلات سالم و آجیل مانند مویز، نخودچی، انجیر، بادام، تکه های نارگیل، عناب، لواشک های خانگی بهداشتی و برگه های میوه های خشک شده حاوی ویتامین های زیادی هستند و می توانند به بچه ها کمک کنند که کالری مناسب و مواد مغذی لازم را در طول روز دریافت کنند.

او گفت: در صورتی که در ایام مدرسه وارد فصل گرما شدیم استفاده از شربت های خنک مانند "سکنجبین و آبلیمو" برای بچه ها بسیار کمک کننده است.

قابل توجه دانش آموزانی که کم خونی و یبوست دارند!

معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، توجه به مشکلات و بیماری های دانش آموزان را در انتخاب تغذیه برای مؤثر دانست و تصریح کرد: مثلا اگر بچه ای کم خونی دارد "مویز" بسیار برایش مفید است یا اگر بچه ای داریم که انرژی کمی دارد و کم بنیه است استفاده از "نخودچی و کشمش" بسیار خوب است.

وی به بهداشت نیوز گفت: اگر بچه ای داریم که یبوست دارد باید حواسمان به رفع این مسأله باشد چون رفع یبوست روی بحث  تمرکز و هشیاری او بسیار موثر است و استفاده از "مویز" را برایش توصیه می کنیم. یا اگر دانش آموزی به طور مکرر دچار سرما خوردگی می شود "بادام" میان وعده خوبی برای سرماخوردگی اوست.

رعایت چند نکته کلیدی برای دانش آموزان دختر

دکتر حسینی یکتا توصیه مهمی هم برای دختران دانش آموز داشت:  چون دختران دانش آموز با مسأله ای خاص چون عادت ماهیانه مواجه می شوند پس باید حواسمان به توان و انرژیشان باشد چون امکان دارد دچار کم خونی شوند. استفاده از "نخودچی، کشمش و مویز" بسیار کمک کننده و مفید است.

او همچنین تأکید کرد: دختران در زمان عادت ماهیانه باید عادت داشته باشند شالی و پوشش ظریفی در ناحیه شکم داشته باشند. بعلاوه روغن مالی هایی را با روغن هایی با طبع گرم در ناحیه تخمدان و رحم برای دختران دانش آموز در این هفته های خاص توصیه می کنیم.

خوراکی ها و دمنوش هایی برای پیشگیری و رفع سرماخوردگی

این متخصص طب سنتی در رابطه با مسأله فراگیر سرماخوردگی در دانش آموزان هم گفت: با توجه به اینکه آغاز سال تحصیلی با سرد شدن هوا همزمان می شود، پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مهم است چون در واقع تقویت سیستم ایمنی بدن باعث می شود بچه ها کمتر دچار سرماخوردگی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در این خصوص بیان کرد: می توانیم "جوانه های گندم، یونجه و جو دوسر" را با هم ترکیب و آسیاب کنیم چون پودر حاصل از آن برای بچه ها بسیار کمک کننده است و جلوی سرماخوردگی، آبریزش بینی و حساسیت های فصلی را می گیرد.

وی دمنوشی را هم به منظور پیشگیری از سرماخوردگی توصیه کرد و گفت: دمنوشی که ترکیبی از آویشن، مرزنجوش و ختمی سفید و ناخنک باشد بسیار خوب و کمک کننده است.

چرا تغذیه مادران به خانه بر می گردد؟

همچنین حسینی یکتا عنوان کرد: مرطوب بودن فضا چه در منزل و چه در خانه و بخور دادن با بخار آب ساده یا ترکیبی از آویشن و نعنا در آب را برای پیشگیری از سرماخوردگی در فصول سرد توصیه می کنیم.

معاونت توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت  در آخر به بهداشت نیوز گفت: بوفه های مدارس اگر تنقلات و ساندویچ های سالم را به بچه ها ارائه ندهند، وجود خوراکی هایی چون چیپس و پفک با طعم جذابی که دارند بچه ها را به سمت تغذیه ناسالم سوق می دهند و باعث می شود تغذیه های سالمی هم که ما در کیف بچه ها می گذاریم دست نخورده به خانه برگردد.

پست های هم ریشه:

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید.