مشاهده ی طب سنتی در رسانه ها

برای استفاده درمانی از احادیث طبی باید راهکار علمی آن طی شود.

786.jpg

دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه مفصلی که با ایسنا انجام داده به موضوع طب سنتی و طب اسلامی و روشهای بهره برداری از احادیث طبی هم پرداخته است که در زیر این قسمت از مصاحبه را می خوانیم: 

 

پرسش: یکی دیگر از موضوعات مطروحه در حوزه درمان صحبت‌های اخیر آقای خدادوست معاون وزیر بهداشت در خصوص وجود نداشتن طب اسلامی است، اظهاراتی که سوالات بسیاری به وجود آورده است. آیا شما با ایشان موافقید؟

 

پاسخ: ایشان بسیار منطقی به موضوع می‌پردازند که به نظر در این باره خلط مبحث شده است. وقتی کلمه اسلام به موضوعی اضافه می‌شود تقدس پیدا می‌کند لذا باید خیلی احتیاط کنیم که مبادا این گونه از کلمه اسلام سوء و یا حسن استفاده نشود. ما امسال در کمیسیون بهداشت به دنبال رسیدن به وحدت نظر و استفاده از امکانات بالقوه و تبدیل آن به امکانات بالفعل در این رابطه هستیم چون باید بسترهای لازم فراهم شود تا دانشمندان و علما در این حوزه بدانند  از پشتوانه لازم برخوردارند.

 

هنوز در این کار به وحدت رویه نرسیده‌ایم و پراکندگی بینش و گفتار وجود دارد. به دنبال این هستیم که این موارد در کمیسیون مطرح شود تا به یک رویه واحد برسیم که در صورت احتیاج به قانون طرح مربوطه تهیه شود. به طور مثال اگر داروی گیاهی برای سر درد خوب است دلیل نمی‌شود که برای بیماری دیگری نیز خواص درمانی داشته باشد. پس باید آن داروی گیاهی به گونه ای مورد بررسی قرار گیرد که در صورت استفاده باعث تشدید بیماری دیگر نشود. این سخت‌گیری‌ها همه به خاطر آن است که جان انسان برای ما مهم است و شوخی بردار نیست.دخالت افراد غیرمجاز و استفاده از داروها بدون آزمایشی بالینی جرم محسوب می‌شود بر اساس قوانین جاری دخالت افراد غیرمجاز و استفاده از داروهایی که کار آزمایشی بالینی خود را طی نکرده است، جرم محسوب می‌شود.

 

پرسش:این توضیحات شما بیشتر شامل طب سنتی می‌شود، در مورد طب اسلامی احادیثی از پیامبر (ص) و امامان وجود دارد که به نظر نمی‌رسد همه آنها نادرست باشد که بخواهیم طب اسلامی را به کل حذف کنیم؟

 

پاسخ: بر اساس قوانین کشور، ما چیزی را می‌توانیم تجویز کنیم که مسیر علمی خود را طی کرده است. پس پشتوانه علمی موضوع مهمی است و نباید صرف اثربخشی دارو بر یک نفر آن را به همه تعمیم داد. همه باید تابع این قوانین باشیم تا به صورت علمی و قانونی با این موضوع رفتار شود. بر این اساس در ابتدای امر باید از متخصصان علم حدیث برای رسیدن به صحت و سقم آن حدیث استفاده کرد. البته اگر آن حدیث هم واقعی بود دلیلی بر استفاده بلافاصله آن وجود ندارد! در مرحله بعد باید کارآزمایی‌های چند قسمتی تعیین شده در پژوهش هر دارو طی شود،‌ سپس در آزمایشگاه و بعد حیوان و بعد داوطلبان انسانی مورد آزمایش قرار گیرند و بی‌ضرری آن‌ها اثبات شود تا به مرحله استفاده در آید!

 

 

پرسش: آیا چنین اهتمامی در وزارت بهداشت برای طی کردن چنین مسیری وجود دارد؟

 

پاسخ: یکی از کارهای واحدهای پژوهشی وزارت بهداشت می‌تواند انجام همین پژوهش‌ها باشد، می‌توان برای واحدهای پژوهشی این کار ویژه را تعیین کرد که مثلا فلان حدیث درمانی که صحت آن توسط علمای علم حدیث تایید شده مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد و نتیجه آن گزارش شود.

 

کارهای ما در پزشکی براساس تجارب شخصی نیست و همه مبتنی بر علوم جهان آن هم مورد تایید دانشمندان سرشناس و موسسات علمی جهانی است. نمی‌توان با جان انسان شوخی کرد که این قانونا و شرعا مجاز نیست، البته می‌توان برای رسیدن به خودکفایی کشور آزمایشات متعددی را انجام داد که در صورت تایید و انجام آزمایش‌های لازم وارد مرحله تولید دارو شد.

پست های هم ریشه:

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید.