مشاهده ی مثبت سلامتی

براي افزايش طول عمر خوب بخوابيد

443.jpg

 عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي بابل گفت: داشتن خواب کافي ازجمله عوامل مؤثر در افزايش طول عمر است.
دکتر نرجس گرجي متخصص طب سنتي ايراني، اظهار کرد: خواب يکي از نيازهاي اصلي انسان است که علاوه بر بهبود و ارتقا سلامت و توان بدني، در کيفيت عملکرد روحي و تعاملات اجتماعي انسان نيز نقش بسيار مهمي دارد.
وي با اشاره به اينکه در تحقيقات نوين نقش خواب مناسب در تنظيم عملکرد هورموني بدن، فعاليت سيستم گوارشي و عصبي شناخته شده است، تصريح کرد: يکي از توصيه‌هاي مهم به والدين جهت بهبود رشد فرزندان، تنظيم زمان و ميزان خواب کودکان مي‌باشد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي بابل خاطرنشان کرد: در منابع کهن طبي نيز خواب مناسب و کافي از اصول پايه سلامتي برشمرده شد و علاوه بر افزايش طول عمر، جهت پيشگيري از ابتلاء به بيماري و تسريع روند درمان مورد تاکيد فراوان بوده است.
گرجي با بيان اينکه ميزان نياز به خواب در افراد مختلف متفاوت است، گفت: بعضي افراد با چهار الي پنج ساعت خواب احساس نشاط و رفع خستگي کامل دارند و برخي با 7 الي 8 ساعت خواب احساس رضايت مي‌نمايند.
وي با اشاره به اينکه از منظر طب سنتي ايراني ميزان نياز به خواب در افراد مختلف تا حدودي با ويژگي‌هاي مزاجي آنها ارتباط دارد، افزود: افرادي که طبع گرم و خشک دارند به خواب کمتري نياز دارند و بالعکس افرادي که مزاج سرد و تري دارند معمولاً بيشتر مي‌خوابند البته به طور کلي از خوابيدن کمتر از چهار ساعت و بيش از 8 ساعت پرهيز کنيد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي يادآور شد: يکي از ويژگي‌هاي مهم خواب خوب، تنظيم زمان خواب با ميزان روشنايي محيط و بهترين زمان شروع خواب، حدود 2 الي 3 ساعت بعد از غروب آفتاب مي‌باشد.
گرجي تصريح کرد: مطالعات گسترده نشان داده هورمون ملاتونين که امروزه به عنوان يکي از مهم‌ترين عوامل تنظيم خواب شناخته شده با ميزان تاريکي محيط ارتباط تنگاتنگي دارد در واقع نه تنها ميزان خواب بلکه زمان آن در طي شبانه روز نيز بسيار حائز اهميت است.
وي با بيان اينکه از ديدگاه طب سنتي ايران، خواب در زمان روشنايي روز، مگر در موارد اضطرار و خستگي شديد، توصيه نمي‌شود، گفت: افرادي که عادت به خواب روز دارند توصيه مي‌شود به تدريج اين عادت را ترک کرده و در صورت نياز به زمان خواب شب بيفزايند البته بيشتر خواب طولاني عصرگاهي مد نظر است و خواب کوتاه ميانه روز به ويژه در تابستان خالي از فايده نيست.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي بابل بيان کرد: خواب ديرهنگام، سبک و منقطع همراه با ديدن روياهاي آشفته از جمله اختلالات خواب بوده که در طولاني مدت علاوه بر اثرات سو در متابوليسم پايه بدن، باعث بدخلقي، پرخاشگري و اضطراب خواهد شد و از توصيه‌هاي مهم در اين شرايط اصلاح الگوي خواب شبانه است.
گرجي افزود: در فصل تابستان نيز به دنبال تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها، الگو و نظم خواب بسياري از کودکان و نوجوانان دچار اختلال شده که علاوه بر بروز بي حوصلگي و کسالت در طي اين فصل زمينه افزايش اختلالات هضمي، وزن غيرطبيعي و کاهش ظرفيت‌هاي ذهني را نيز در آنان فراهم مي‌کند.
وي تصريح کرد: افزايش فاصله ميان آخرين وعده غذايي و خواب، کاهش ميزان مصرف غذاهاي نفاخ و ادويه جات تند در وعده شام، پرهيز از مصرف مواد غذايي پرچرب و فست فودها، داشتن پياده روي ملايم و گوش دادن به موسيقي آرام و بدون کلام پيش از خواب، از جمله توصيه‌هاي مؤثر در بهبود کيفيت خواب است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي ادامه داد: ماساژ ملايم خصوصاً در ناحيه پيشاني، شقيقه‌ها و کف پا با روغن بنفشه يا بادام شيرين، استفاده از مواد غذايي مانند شير، ماست، کاهو، کدو و گشنيز در افراد مبتلا به کم‏خوابي به شرط سازگاري با گوارش، کمک کننده مي‌باشد.
گرجي خاطرنشان کرد: گياهان دارويي مختلفي براي کمک به خواب به صورت خوراکي يا بوييدني از جمله اسطوخدوس، سنبل الطيب، بهارنارنج، بادرنجبويه و بنفشه شناخته شده اند که البته با توجه به شرايط فردي و مزاج افراد ميزان پاسخ دهي به آنها در افراد مختلف مي‌تواند، متفاوت باشد و بهتر است در اين زمينه با پزشک متخصص مشورت شود.

پست های هم ریشه:

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید.