مشاهده ی مثبت سلامتی

افطاری را سبک بخورید و برای خوردن سحری بیدار شوید

323.jpg

مشاور وزیر و سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر خوردن سحری در ماه رمضان، توصیه‌هایی را برای روزه‌داران بیان کرد تا بدون تحمل سختی گرسنگی و تشنگی، بتوانند به طور کامل از برکات این ماه مبارک، بهره‌مند شوند.

به گزارش روابط‌عمومی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، دکتر «محمود خدادوست»، مشاور وزیر و سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تبریک فرارسیدن ماه رمضان، به ارائه توصیه‌هایی برای روزه‌داری در این ماه مبارک پرداخت و تاکید کرد: در چند سال اخیر، مهم‌ترین توصیه ما در ماه رمضان، بیدار شدن در سحر و خوردن سحری بوده است تا از بروز ضعف در روزه‌داران به دلیل طولانی بودن روزها، جلوگیری شود.

وی افزود: از جهت دیگر با توجه به تاکید حکمای طب ایرانی بر خوردن غذا تنها در هنگام وجود اشتهای صادق، به افرادی که احساس بی‌اشتهایی در وعده سحر دارند توصیه می‌شود افطاری را به صورت سبک و در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو در نظر گرفته و علاوه‌بر پرهیز از مصرف غذاهای سنگینی مانند هلیم، شله‌زرد، کله‌پاچه و آش که در توان هضم معده در فصول گرم سال نیستند، وعده شام را نیز حذف کرده و یا در حد بسیار کم و سبک میل کنند.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همچنین بر توجه به خواب شبانه در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: از آنجایی که همیشه توصیه کرده‌ایم که بین زمان خوردن غذا تا خوابیدن، باید حداقل دو ساعت فاصله باشد و این فاصله بسته به نوع غذای مصرفی و نوع هضم در هر فرد، متغیر است، باید برنامه غذایی در وعده افطار و یا شام را بر مبنای آن تنظیم کرد.

وی آب ولرم و خرما و یا آب ولرم و یک قاشق عسل را بهترین گزینه برای بازکردن روزه دانست و با تاکید بر ننوشیدن آب و مایعات سرد به عنوان اولین انتخاب در وعده افطار، افزود: در هنگام گرسنگی و ایجاد اشتهای واقعی، حرارت معده بالا رفته و آماده هضم غذا می‌شود که با توجه به ساعات طولانی روز و گرسنگی طولانی‌مدت در ماه رمضان، معده در هنگام افطار در اوج حرارت خود قرار دارد و باید ماده‌ای را مصرف کرد که هم مقداری حرارت معده را کاهش داده و به تعادل برساند و هم با کاهش ناگهانی آن، سبب اختلال در هضم غذای بعدی و بروز نفخ نشود.

خدادوست خوردن سبزی را در وعده افطار برای کمک به اجابت مزاج و جلوگیری از بروز یبوست به‌عنوان یکی از مشکلات شایع روزه‌داری، ضروری دانست و تاکید کرد: باید توجه داشت که خوردن سبزی خام در سحری، میزان عطش را در طول روز افزایش می‌دهد و به همین دلیل بهتر است در این وعده غذایی، از سبزیجات پخته استفاده شود.

وی همچنین نوشیدن ترکیب عرق کاسنی و شاه‌تره را در وعده افطار و سحر برای جلوگیری از بروز تشنگی در طول روزه‌داری موثر دانست و افزود: می‌توان یک قاشق چای‌خوری تخم غرفه را در یک نعلبکی ریخته و دو قاشق غذاخوری دوغ به آن اضافه کرد تا به خود جذب کنند و سپس تخم خرفه‌ها را نیز به عرق کاسنی و شاه‌تره که ترکیبی معتدل و مقوی معده است، افزود تا اثر ضد عطش آن را افزایش دهد.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از مصرف فالوده خیار و سنکجبین یا هندوانه و سکنجبین که از مخلوط رنده‌شده هر یک از این میوه‌ها با سکنجبین به دست می‌آید، به‌عنوان دیگر توصیه مناسب برای رفع تشنگی در ماه رمضان یاد کرد و گفت: پرهیز از مصرف غذاهای تند، سرخ‌کرده و چرب در وعده سحر و کاهش فعالیت فیزیکی و ورزش، به خصوص در ساعات گرم روز، از دیگر توصیه‌هایی است که به کاهش تشنگی در طول روزه‌داری کمک می‌کند.

وی با تاکید بر منع حکمای طب ایرانی از خوابیدن در طول روز، به غیر از روزهای طولانی فصل تابستان که خوابیدن قبل از ناهار با اصطلاح «خواب قیلوله» توصیه شده است، در خصوص خوابیدن در روزهای ماه رمضان گفت: به دلیل روزه‌داری و نخوردن غذا در ماه مبارک رمضان، خوابیدن در طول روز برای تقویت قوای بدنی و بازگرداندن رطوبت به بدن، به خصوص در افرادی که زیاد تشنه می‌شوند، توصیه می‌شود، اما باید توجه داشت که زمان آن هنگام غروب آفتاب و هنگام افطار نباشد.

پست های هم ریشه:

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید.